tisdag 23 april 2013

Sundsvall..

..hade i år riksårsmötet för handvävare. Och jag hade turen att bli vald som ombud för vår region "sydostvävarna" :).
Jag och vävinna Mary åkte dit på torsdagen. Man märker genast att man är på rätt hotell när man i hotell-lobbyn hör kvinnor prata om skaft och trampor.

Det är roligt att träffa andra vävnördar o speciellt bloggvänner! Birgitta- med  "Utsikt från vävstugan" blev ett glatt  återseende., Och jag träffade även andra som jag träffat på bloggar. Kul.

Jag besökte en vävstuga. Sundsvalls äldsta-och den första jag träffar är en dam som är född ca 2 mil från mitt.
Här följer två bilder från deras fina vävstuga. Det var ett glatt gäng damer, med fin sammanhållning och väldigt bra organiserad. Och gott fika bjöd de på.

 För första gången delades Guldskytteln ut. Och det finns ingen mer värdig pristagare än Ulla Cyros Zetterström. Det kändes som en ära att få umgås med denna pigga dam, som fyller 100 år till sommaren. Här sitter min reskompis i samspråk med Ulla. De är bekanta sedan tidigare.
 Titta! Visst finns det hopp om vävningen även för framtiden.
Här står tre fina flickor- Veronika i rött, Hanna Lindström i mitten- vår nya ordförande, och Marina till höger. Detta kort är taget i det fina stadshuset , strax innan festmiddagens början.
Nu vidtar dagens andra göromål. bl a tvätt av lintyg som ska sys till en livkjol till en tidsresa för Madesjöskolans elever- där Kalmar Läns museum och skolan o Madesjö- Örsjö- Kristvalla hembygdsförening samarbetar.
Hörs mer en annan dag.
häslningar Monika

4 kommentarer:

  1. Vad kul att träffa så många väv-vänner och även la grande dame de väveri.

    SvaraRadera
  2. Du hade en trevlig helg i Sundsvall ser jag, annat var ju inte att vänta, eller hur?!
    Vi ses nästa vecka

    Eva-Lena

    SvaraRadera
  3. Det var jätte kul att träffa dig också.

    Bilden blev fin på oss tre, vi hoppas på att starta en folkdräkts trend. =)

    SvaraRadera
  4. Hej! Visst var det roligt att träffas igen på riksårsmötet. Jag var också till vävstugan och fick gott fika och se fina vävar som de höll på med. Tänk att vara så pigg som Ulla Cyrus när man är på sitt hundrade år.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera