söndag 22 december 2013

God Jul hälsning...

...ska ni få, även av mig.

Tänk att ni är några tappra som läser min blogg, så fantastiskt det är.
Jag tackar för att ni stått ut och för snälla  kommentarer.
 
Året som gått, har inte varit ett vanligt år.

 En stor omställning har skett i mitt liv och det har varit ett mycket jobbigt år.
 Men jag tycker att det vänt.
 Jag ser med glädje framåt nu och har mycket att glädja mig åt.

Till exempel den fina julrosen jag fick av min syster och som jag satte i den höga krukan.



Och något jag är mycket glad åt, är den vackra julduken som min mamma sytt för många många år sedan. Jag minns den från min barndom och blev så glad att den kom i min ägo.

 Framför TV:n stickar jag en kofta till mig själv i Alpacka. Jag har börjat prova att sticka i det, för allergin, och det har gått bra hittills.... peppar peppar..... Modellen finns i boken Sticka efter Svenska mönster av Karin Kahnlund, undras bara om jag klarar av det....

 Tidigare har jag stickat klart tröjan till Noa, och några strumpor till växande barnbarn. Inga märkvärdigheter alls, men trevligt göra.

Sjalen till Sara är klar. Hon får den till helgen.

Så slutligen en bild från mitt kära köksbord. Ljusstaken är också från mitt barndomshem. Fatet med frukten likaså och det lilla fatet som stjärnljusen står på. Själva ljusen har jag fått av vävinnan Birgitta, de sjunger på sista versen nu.
Det är nog resultatet efter det som hänt det sista året, som gör att jag vill ha så många gamla saker framme, från mitt barndomshem. Det är antagligen en process och det får ta den tid det tar.

I år blir första året utan någon av mina föräldrar. Jag hade dom länge, det var en gåva.

I år samlas hela min stora familj, vi är 18 st med svärsöner och barnbarn.
Jag är verkligen RIK. Det är en glädje och en gåva att ha en sådan familj.

Nu önskar jag Er alla - En Riktigt God Jul  och Ett Gott Nytt År, tillika Vävår!
 Jag har många vävprojekt som jag hoppas klara av eller påbörja under nästa år...har du?

Julkram från Monika






6 kommentarer:

  1. Mysig julstämning i ditt hem nu. Önskar dig en riktigt GOD JUL med din stora familj.

    SvaraRadera
  2. Jag önskar även dig en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År. Stor kram Malin

    SvaraRadera
  3. Jag önskar dig och dina nära en riktigt God Julhelg och ett Gott Nytt År !
    Kramar Eva-Lena

    SvaraRadera
  4. Ja 2013 var inget vidare år så det tycker jag att vi lägger det bakom oss och hoppas på många glädjeämnen och fina minnen under 2014!
    En riktigt God Jul och ett Gott Nytt År till dig!
    Kram Sanna

    SvaraRadera
  5. Så julfint du har det! Visst är det så att sakerna som minner om dem som inte längre finns med oss blir särskilt betydelsefulla.

    Jag hoppas att 2014 blir ett bättre år för dig - och att du får lust och ork med bloggen. Det är alltid roligt när det dyker upp nya inlägg, även om jag inte alltid är så bra på att kommentera.

    God Jul och Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  6. Du hast so wunderbare alte Decken, wunderschön mit den zauberhaften Kerzen.
    Und du webst so hervorragend, großen Respekt, von dir kann ich viel lernen.
    Ich stricke auch gerade noch eine Mütze fertig..aber habe auch für mich festgestellt, es muss nicht alles zu Weihnachten fertig sein..Hauptsache wir sind fröhlich. auch wenn man bisweilen Wehmut hat..
    so nun gehe ich aber an den Webstuhl, noch etwas weben, eine Decke abschneiden und säumen...bis zum 26. habe ich noch zeit..
    alles in Ruhe..liebe weihnachtliche Grüße in den Norden. wiebke

    SvaraRadera