torsdag 19 maj 2016

Hon kom som en vind.....

... vad bryr sig en vind om förbud?
Så kan man säja om April månad.

April var hektisk och rolig.

I mitten av april var jag på RÅM i Norrköping.
RÅM betyder Riksårsmöte för föreningen för handvävning. Det är en årlig mycket rolig och intressant helg i april månad. I år i Norrköping, förra året i Karlskrona... det växlar mellan regionerna i landet.
2011 hade Sydostvävarna RÅM.

Det pågår från fredag - söndag. Långväga gäster kommer redan på torsdagen för att hinna med de olika aktiviteterna som finns under dessa dagar. Allt från utflykter till intressanta platser, med textil inriktning, kurser och föreläsningar. Vartannat år anordnas en utställning där alla landets 16 regioner får bidraga med 3 alster.  Temat för årets utställning var Färgglatt. Det var en mycket fin utställning.




Här är några av de fina verken. Man blir mycket imponerad och inspirerad.
Själva stämman gick bra och smidigt och festkvällen som alltid följer på årsmötet var en god och fin kväll i vackra Arbetets hus.

På söndagen följde jag med på utflykten till Björke vävstuga. Jag har varit där förut och vet hur fint där är, så det ville jag inte missa.


 Här håller kära vävinnan Eva- Lena upp en fin duk, som jag sedan köpte.
                                                        Ögonfröjd.
Rumskompisen Mary beundrade de fina vävnaderna och färgerna.

En rolig intressant helg hade vi.
Tyvärr hade jag fått rejält ont i ena knäet, så jag linkade som en gammal kråka. Det fick bli ett läkarbesök när jag kom hem, och han sa att jag skadat ett ledband.??!! Han frågade om jag spelat fotboll?? Nej, sa jag. men jag har städat. ( Har alltid tyckt att det är övervärderat).

Helgen efter Norrköping, for maken och jag iväg till Malta i några dagar. Vi har en son som bor där. Det var också intressanta roliga dagar.... även där linkade jag, och ingen kan tro hur mycket backar där fanns. Vi hade värme och sol och hemma snöade det - så det var inte helt fel.

I min vävstolsfamilj har det tillkommit tvillingar. Två små smala, 60 cm breda. De skulle hivas ut från en skola. Den ena kommer att hamna i sommarstugan, där den som redan finns, börjar bli rejält skruttig. Den andra.... jaaa, jag har en gosse i grannhuset som är intresserad.Nog måste jag uppmuntra honom - så jag får nog knöla in den i vävrummet också. Man får offra sig ;)

Idag har maken och jag firat vår 43:dje bröllopsdag.
Och imorgon ska jag baka bullar.

Hörs och ses.
Monika




1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera