söndag 27 september 2015

Åh, jag är så glad....


Jag har lärt mig något!
Jag har knäckt en kod. Koden om Rosengång. Nja, eller en bit i alla fall.

Sydostvävarna har ordnat en kurs i Rosengång. Den var idag. Med ledare Yvonne Åkerblom- välkänd av många som är medlemmar i Riksföreningen för handvävning. tillika mycket duktig Rosengångsvävare.


Jag var speciellt ivrig att lära mig rosengång i mattor.  De är så helt underbara tycker jag.
Och- jag kunde!!!
Nu blir det att solva om mattväven här hemma i "gamlaköket" där jag har vävstolen.
 Titta!! Jag är jättestolt! Ni ser att Rosorna blir bättre för varje gång, eller hur?

Tja, vad gör jag mer.
Igår var jag på styrelsemöte med Dragsnörena. Det är också mycket roligt. Vi fick 3 nya i styrelsen, så det blir lite nystart, som känns bra. "Vi är på gång, vi är laddade, vi är tända." som de sjunger i nån fotbollslåt... eller så.

Snart är det vävdagar i Glimåkra. Vi är ett par gäng som åker varje år från Nybro. det tillhör årets aktiviteter som man inte ruckar på, om man inte brutit benen eller nåt...
i år blir det extra intensivt - för det är Sydostvävarnas tur att ha en monter, dels egen från vår region, men också för att visa om Riksföreningen för Handvävning och dess saker till försäljning och info för intresserade och hugade medlemmar.
Som tema har vi valt; att vila på. man kan vila på så mycket. Kuddar så klart., Men man kan också vila ögonen på nåt. Det tyckte vi var rätt smart... det breddar en hel del...
Så kommer ni till Glimåkra på vävdagarna , 22- 24 okt. Kom till Vävstolsmuséet och prata med mig och mina kompisar!
Och mina damastkompisar i Dragsnörena ska också va med. I rummet uppe, i damastrummet, bredvid fikat... där ska ett par av mina styrelse-vänner sitta och väva i harnesken. Jag kan ju inte va på två ställen, hur gärna jag än vill.

Jo, jag har ju berättat om mitt Amerikafrämmat. Det var intensiva men jätteroliga dagar. Det var kärt möte och jag saknar dem. Peter kändes som en storebror, som jag kände mig nära med. Han härliga fru höll alltid stämningen hög och vi lärde oss nya kortspel. Eftersom vi inte vill spela om pengar, åkte knappburken fram. Det var glada dagar som gick alldeles för fort.


-
Här är redan avresedagen, på Kalmar airport.  Miss you!

Bara ett par dagar efter att våra gäster åkt, åkte jag till Stockholm på Dragsnörenas årsmöte. Mellan den 4 - 6 sep gjorde jag staden ännu mer osäker.
Var tror du jag tog detta fina foto? Så underbar bild tycker jag, vilka färger.
Det är taget på HV, Handarbetets vänner på Djurgården.
Vi hade trevliga inspirerande dagar i likasinnat sällskap. På kvällarna satt vi på hotellet och pratade vävning, drag, harnesk och mönsterritning mm.
Det ger en go känsla och nya vänner.

Nog för denna gång.
Vi hörs, väv-vänner.
Monika



4 kommentarer:

  1. Rosengång tekniken är min favorit!

    SvaraRadera
  2. Nu kommer det att bli många nya fina mattor vävda i din vävstol. Med rosengångsmönster. Visst är det ett "gubbatäcke" på översta bilden. Det har jag vävt en gång.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Visst var det en trevlig kurs i rosengång som vi hade med vår duktiga expert Yvonne Åkerblom . Vi har alltid roligt och trevligt i vår region av Riksföreningen för handvävning : Sydostvävarna. Kram

    SvaraRadera
  4. Vad spännande det ska bli att få se alla framtida rosengångsalster!
    Det är ju bara sååå roligt! Och man blir så lycklig när man knäckt koden, då vill man bara hitta på nya mönster hela tiden!
    Lycka till!
    Kram Sanna

    SvaraRadera