fredag 8 februari 2013

Min sommarmatta...

....är på gång, även om det är ganska långt kvar till sommaren är här.
Det känns verkligen så just nu, när vi fått mer snö. inte kul.

Men att väva är kul.
Visst är det en sommarmatta?

Men som sagt- fortfarande är det vinter.Och då passar det bra att visa att jag har en duktig dotter som kan virka. Jag har 5 duktiga döttrar, med olika begåvningar-men likafullt duktiga.
Den fina mössan passar bra i detta väder. Hennes egen design.

Så ska jag väl då visa färgerna i daldrällen.
Det har diskuterats om dom är tråkiga.....eller sobra.

Jag hävdar att de är sobra, för att jag är en sober person....!
...då började vävkompisarna gapskratta.....
Jag förstår inte varför......?

Imorgon ska jag på medlemsmöte med Sydostvävarna i Oskarshamn och hoppas att det inte blir för dåligt väder.
Hälsningar "den sobra"....

11 kommentarer:

  1. Tilläggas bör att jag har en duktig son också, fast på handarbete är han ingen fena precis.:) Monika.

    SvaraRadera
  2. Du väver en härlig sommarmatta i blått förståss!
    Dina döttrar har då en väldigt duktig mamma.
    Daldrällen blir så snygg den bli tidlös, tänk på allt rosa vi vävde på 80 talet o på 70 talet var det brunt, grönt o orange inte är det tidlöst precist.
    Vi ses i Oskarshamn

    SvaraRadera
  3. Det blir en jättefin sommarmatta! I det blå fältet syns i "mina ögon" små vita sommarmoln:-) Mössan gillar jag också, så fin. Plus att din daldräll är så diskret och vacker i de milda färgerna, och jag tror säkert man kan säga att den är "riktigt sober"
    Kram Irené

    SvaraRadera
  4. Både du och din dotter är duktig, säkert alla barnen.
    I morron ska jag på styrelsemöte med Värmland-Dalsvävarna. Så det blir en tur på ca 10 mil dit och lika långt hem. Det värsta är att det kanske kommer snö och att vi har riktiga vintervägar nu. Dessutom är det många bilister som ska ut i skogarna och titta på rally, så det är säkert mycket trafik. Och så är det nog byte i en del stugor i fjällen.
    Kramar till dej

    SvaraRadera
  5. Bra att du börjat på sommarmattan, då hinner du alldeles säkert få den klar när sommaren står för dörren. Daldrällens färger är mjuka och fina, helt i min smak. Du är så duktig.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Mattans färger påminner om vattten i sjöar och hav och det betyder verkligen sommar för mig, jättebra.
    Och färgkombinationen i daldrällen giller jag också, den är så ljus och fin.
    Hälsningar till alla som träffas på medlemsmötet. Sedan i år är jag också medlem men tyvärr kan jag inte komma, där vi ska stanna i Tyskland till maj.

    Ha det gott!
    maliz

    SvaraRadera
  7. Klart de är "sobra"!!!
    (säger en som själv sällan använder fler än en färg i inslaget - fast med varpen är det ju annorlunda, förståss!)

    Kerran, insnöad i grannkommunen

    SvaraRadera
  8. your overshot is artfully understated and beautiful :) i find it to be very calming.

    SvaraRadera
  9. Visst är det sobra färger som passar bra till en daldräll. Men ibland måste man även tuffa till det och då får man kanske göra det i en annan teknik. Ha en bra kväll.//MalinSj

    SvaraRadera
  10. Så mycket somrigare kan en matta inte bli. Jag ser en sandstrand, öppet hav, en mörk horisont och över det en blå sommarhimmel med små lätta moln som sakta svävar fram.

    Och det är ju faktiskt sand- och vatten/himmelsfärger i daldrällen också. Kan det vara så att du försöker mana fram sommaren med dina vävar? :-)

    SvaraRadera
  11. Det var jättefina färger i den, mamma! Hellre för lite än för mycket.

    Och min mössa blir bloggkändis, minsann. Jag funderar på att sy i någon fodring av ngt slag, det drar lite när det blåser =)

    Kram!

    SvaraRadera