måndag 28 april 2014

Årsmöte i Örebro

Så har jag varit på RÅM, Riksårsmöte för handvävning, i Örebro.

Jag åkte upp redan på onsdagen för att hinna umgås lite med dotter och måg. Man åker genom ett vårfagert södra Sverige vid den här årstiden. Vitsippor, tussilago, björkar och annat som slår ut.
Det händer saker på bara några timmar.


På torsdagen hjälpte jag till lite som värdinna på vår utställning i Kulturhuset ochpå eftermiddagen tog Ingrid Thorin, ordf i Örebrovävarna, med mig på en promenad i Örebro för att se att vissa affärer och Biblioteket uppmärksammat de väl hundratalet vävintresserade som kommit till staden, genom att ställa ut vävnader och tillbehör i skyltfönstren. Det var en trevlig eftermiddag.



Fredagen besökte dotran och jag Nora. Vilken mysig stad! Är ni i närheten rekommenderar jag ett besök.
Lördagen var dagen för årsmötet. Jag hade turen att innan dess få med mig Lisbeth Blomberg att visa mig deras vävstuga där de bl.a väver damast. Mycket roligt att se.


Årsmötet klarades av,fast ordföranden fick snabba på att avsluta mötet för hennes parkeringstid gick ut. Så avtackningarna fick ske utanför mötet, men det gick bra det med. Det kan bli så, att det drar ut på tiden, när många människor ska få säga sin mening.
Vår excellenta redaktör  för Solvögat,Yvonne Åkerblom har valt att avgå. Det är synd tycker jag, för hon har gjort en jättebra tidning i flera år. Vi får tro att den blir lika bra i fortsättningen.
Yvonne tackar regionerna för de goda kontakter de fått med varandra och de goda minnena.

Jag hände med mina kompisar till deras hotellrum för snabb omdressning till Festmåltiden.
Vi hade så trevligt vid vårt bord.
 Här sitter en rad sydostvävare, närmast Anna Östlund som hade föreläsning om Rosengång och som även skrivit boken. bredvid henne Yvonne, Ninni, Lena och Inger.
Närmast sitter Reidun Karlsson i blå blus.Sen sitter Eva-Lena (bloggen Trollgarn) och Birgitta från Lekvattnet.(bloggen Utsikt från vävstugan)

Som av en händelse fick jag med mig en del flaskor hem.....;) Väckte viss skrattlusta hos en del...konstigt.

Nog nu om detta.
Grannen/bonden har meddelat att inte inte är så smart att hänga ut tvätt idag. Så tvätta slipper jag idag.
Istället ska jag en sväng till museet, konstigt va. Det får snart bli ett slut med det här - jag måste ju hinna väva också. Särskilt nu när jag fått så mycket inspiration....det jobbas i huvet ska jag säja.

Hej så länge...
hälsar Monika.



9 kommentarer:

  1. Tack för trevligt sällskap i Örebro. Bara en liten rättrlse. Lisbeth heter Blomberg i efternamn. Idag har det varit lite segt efter helgen, men varpen är pådragen..
    Ha det då gott. Kram Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Birgitta. Har rättat till det nu.
      kram Monika

      Radera
  2. Tråkigt att jag inte hann hälsa på dig, känns som jag sprang och/eller pratade hela helgen. Det får bli ändring på det vid Ordförandekonferensen i höst, då brukar det vara lugnare och mer tid för prat.

    Kram Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli trevligt. Tack för din hälsning.
      Hoppas du kan koppla av lite nu. Kram tillbaka.

      Radera
  3. Jag får göra som Birgitta och tacka för trevligt sällskap i Örebro.
    Ja, inte ska man hänga ut tvätten nu om man är pollenallergisk !
    Energisk är du som få att du bara hinner med allt.
    Kram Eva-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, Grannen/bonden vet inte så mycket om min allergi....däremot visste han att han skulle köra ut gödsel bredvid vårt hus :D. Det var ju snällt av honom att säga till.Men det stämmer att man inte ska hänga tvätt i svåra pollentiden också.
      Kram Monika

      Radera
  4. Damen i blå blus är Reidun Karlsson från Töreboda, en duktig mattväverska !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha :). Vad bra, då ändrar jag det i texten.
      Monika

      Radera
  5. Tack för trevligt sällskap under middagen i Örebro, skönt att du kom välbehållen hem med dina "mjölkflaskorna". Eva , Karlskrona

    SvaraRadera