fredag 18 april 2014

Glad påsk, Hemlis vän och nerklipp.

Det är vad detta inlägg ska handla om, och kanske nåt mer...
Jag börjar med min Hemlisvän.

Jag hade turen att få den BÄSTA av hemlisvänner. Tillika den som fick med mig på projektet. Antar att hon skrattade gott när hon fick mig tilldelad sig.
Jag började ana efter andra paketet. Dels tyckte jag att det var nog rätt frikostigt, kände mig verkligen bortskämd. Och så var det så himla "mitt i prick", och nån ledtråd.

Så när vi hade årsmöte i Sydostvävarna, tänkte jag, att jag måste försöka få sitta i närheten av Eva-Lena, http://trollgarn.blogspot.se  så jag ser hennes handstil....så klurig var jag.
Och nog hade jag rätt.
Igår kom paketet.
Ett härligt Alpackagarn med pärlor och mönster till handledsvärmare. En bok av min favoritförfattare Karin Brunk Holmqvist. Ett blått underbart merinogarn från Heritage, en sån här sticksgrovleksmätare. gottigottgott för munnen-choklad och lakrits, en jättefin!! Vävsax-kallar jag dem för, (kanonbra-hade ingen sån) och därtill Karbonzstrumpstickor!!!  Som extra tillbehör för muddstickningen följde en trädd synål med. Allt vittnar om omtanke. Det gör mig så glad och varm i hjärtat. Kommer på mig med att jag sitter och ler.
 Vi ses nästa vecka i Örebro. Då ska du få världens kram.

I vävstugan jag är med i, vart det nerklipp häromdagen. Det har varit resår i varpen har vi sagt. Ingen visste hur mycket det var kvar på gardinvarpen, så Ulla blev inte lovad 5 meter- det kan bli bara korta gardiner...men hon vävde på.....o vävde på.... Det blev 6,5 m.
 Tät och gles med en smal brun rand. Skira och fina. De skulle upp till påsk, hoppas vi får se en bild med dem på plats.
 Nämen titta! Till och med jag har kommit igång med damastväven. Lite provvävning och fållen gjord och första ramen. Bröllopet är i början av juli, så nu får jag väva på.
Sista kortet idag.
Jag har tillbringat mycket av min tid, de senaste veckorna med att ändra en utställning i Madesjö Hembygdsmuseum. Vi har rotat i gömmorna för att hitta nytt att hänga ut. Denna vackra duk kom fram. Den är först vävd i lin och sedan broderat på. Därtill vackert knuten frans. Den är vävd och broderad av en kvinna från Persmåla, utanför Nybro.
Nu hänger den för beundran i en monter i stället för att ligga i ett förråd. Den är helt sagolik.

Nästa vecka ska jag på RÅM i Örebro. Det betyder Riksårsmöte med Riksföreningen för handvävning. Många aktiviteter har Örebro-vävarna ordnat och en jättefin utställning som ska bli rolig att se. Här träffar man vävare från hela Sverige, och de långväga ifrån blir ju inte så ofta- så det är extra roligt.
Ca ett 100-tal vävintresserade på ett ställe - kan bara bli BRA.

Nu önskar jag Er alla en riktigt Glad Påsk.

Monika
 






1 kommentar:

  1. Ingen dålig hemlisväv du har. Nu får du allt väva på. Ska bli roligt att träffa alla goa vävare i Örebro. Påskkramar Birgitta

    SvaraRadera