torsdag 6 november 2014

Inte konstigt alls...

Det är inte konstigt alls, att jag inte hinner skriva i min blogg.
Jag har för mycket omkring mig.
Och denna höst har jag varit resande som aldrig förr.
Vävmässa i Umeå :) Jätterolig.
Dragsnörenas årsmöte i Visby, också jätteroligt, men gav mig merjobb....varför tar jag på mig så mycket??
Ordförandekonferens i Stockholm. Roligt och intressant.
På lite ledig tid gick jag in på Skansens butik. Det var ögonfröjd kan jag säja. Så fina hantverk både i trä, smide och textilt, ja ändå mer så klart.


Ordförandekonferensen hade vi i Handarbetets vänners lokal. Roligt att få komma dit. De hade en utställning också. Ni ser så vackra handarbeten!


Efter det har jag varit i Glimåkra. I vävstugan där ser man alltid fina saker som ger inspiration.
 Den här väven med hålkrus vann mitt hjärta.
 Så får jag inte glömma, att när jag var i Stockholm kom vi förbi Buskowskis, och jag tror ingen av oss hade varit där, så vi gick in..( vi var förvånade att de alls släppte in oss;)

Vad ser man på golvet- Märta Måås Fjätterström-mattor. Underbart vackra.

Jag var lite förvånad att man faktiskt fick gå på dem. Men det gjorde jag inte.
Avslutar med denna supersnygga fåtölj med fotpall. Den hade gott kunnat få följa med mig hem, ihop med mattorna. Jag hade sett till att de fått plats.

I övrigt bygger vi kök i vårt hus. Tanken är att det ska va klart och inflyttat till jul. Jag håller tummarna för det.

Ikväll ska jag ner till vävlokalen. Då ska jag komma ihåg att fota filten jag väver på.
Ha det gott, folk.
Hälsar monika


5 kommentarer:

  1. Det var inte dåligt vad du har varit runt och dessutom sett så mycket fint hantverk. Översta bilden med kuddarna i munkabälte tyckte jag om... så härliga färgkombinationer, även mycket annat fint som du visar!
    Kram Irené

    SvaraRadera
  2. Hej vännen! Vilka roligheter du varit på. Är lite besviken att jag inte kunde åka till Stockholm, men det kommer väl fler tillfällen till det. Fina vävar du fotat och fåtöljen hade passat mej perfekt. Äntligen har jag kommit igång med att väva ripsmattor nu. Ska skriva lite på bloggen senare. Jag kan fortfarande inte läsa din blogg på plattan, utan måste sätta på datorn för det. Allt bara flyter omkring.
    Här regnar det nu igen. I morron är det träningsdags igen. Hinner inte med det, men måste ta mej tid till det.
    Ha det gott och kramar Birgitta

    SvaraRadera
  3. Hej !
    Här är en dikt om trasmattor som jag fått av min morbror Allan från Kristinehamn.
    Bara en trasmatta
    När jag lägger den färgglada trasmattan
    på det slitna golvet
    väller minerna över mig
    Jag ler när jag minns
    den Birgitte Bardot-rutiga blusen
    i lila och vitt
    så fin jag kände mig den våren
    och så modern
    Där fanns inslag av den randiga kjolen
    som jag själv knåpade ihop
    på trampmaskinen
    av märket Husqvarna
    den var lånrandig upptill och
    tvärrandig nertill
    Pappas rödrutiga arbetsskjorta
    där mamma vände den slitna kragen
    så att den kunde användas längre

    Mammas mörkblå finklänning
    med vitt bårdmönster
    hon var så vacker i den, min mamma
    Den roströda gardinkappan
    lite glansig med invävt mönster
    i samma färg
    Jag kan nästan förnimma
    tygets mjukhet mellan mina fingrar
    Bara en trasmatta
    ja visst
    men ändå
    så mycket den har att berätta
    om vardagsslit och försakelse
    men också om oförställd glädje
    och förnöjdsamhet.

    Min kära morbror Allans fru Irma Axenstedt från Kristinehamn var en mycket duktig vävare främst damast men även allt som hörde till vävning. Hon avled i mitten av oktober och jag vill hedra henne med denna dikt. Så är det någon som känner Irma vill jag gärna att ni skriver en kommentar på wwwsixtenjonasson@hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fin dikt. Tack för att du delar den med mig/oss.
      Jag försöker gå in på mailadressen du skriver, men kan inte.... är det något fel på den du uppgivet...nån punkt eller nåt?
      MVH Monika

      Radera
  4. vår mailadress är sixtenjonasson@hotmail.com
    min blogg är www.anjoz kreativa ateljeblogspot.com
    MVH Annette
    Dikten har jag fått av min morbror Allan

    SvaraRadera