lördag 25 februari 2012

Bandvävningskurs.

Jag har haft ett mycket roligt och intressant veckoslut.
I fredags styrde jag kosan mot Västervik och besökte Väster om viken, som jag länge velat göra. Den var precis så mysig som jag trodde.Vännen Eva Lena tog emot och visade runt. Det gör gott i själen att gå runt i sådana butiker och se kreativitet och kvalite´ inom olika hantverk.
Jag fick logera hos annan "vävinna", Anette, (som inte har hund- jag har ju allergi!!!!) och vi  hade en trevlig kväll och hon bjöd på så god mat, och idag på morgonen åkte vi till Gamleby Folkhögskola för bandvävningskurs.


Vi var 18 vävintresserade damer som provade, testade, lärde och lärde ut. Det var många olika bandvävar både förberedda  och inte, i olika varianter och svårigheter, Bandvävstolar med trampor, utan trampor, bandgrindar och brickvävar och vanlig vävstol.


                                           
                                            Ing-Marie och Ninni vid var sitt brickband.


                         Anette P. provar att lägga skälet under ledning av "fröken" Lisbeth.

Vi fick prova att varpa med varpsticka och det var inte det lättaste. Där gällde att hålla tungan rätt i mun och koll på fingrarna. Tror jag håller mig till det vanliga sättet;).

Det var två trevliga dagar.
 Det är roligt att umgås med människor med liknande intressen, som ger och delar med sig  av erfarenhet och kunskap. Jag fick en liten speciallektion i mönsterstickning av engelskt mönster- tack Eva.Lena :)

Imorgon ska jag plocka ur bilen, där trängs tre bandvävstolar.
Nu ska jag prata lite med maken och fortsätta med Candle flamesjalen.

Hälsar Monika.
PS. Gamleby Folkhögskola var en mycket fin skola där kreativiteten får flöda i textilsalen. Sånt är roligt att se.
Mycket tack vare de två mycket kunniga textillärarna Lisbeth och Kajsa-Lena.

11 kommentarer:

  1. Nu har du chansen att fördjupa dig i brickbandens ädla kost och det på självaste Sätergläntan www.saterglantan.se/ med självaste Sonja Berlin. Men det är brådis för de vill ha anmälan redan på måndag. Det är så illa så att jag inte kan vara med på kursen själv men jag skulle bra gärna vilja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh. det vore ljuvligt. Brickband har jag svårt med och skulle gärna lära mig mer. Men men....
      Jag har aldrig varit i Sätergläntan- det måste va roligt att bara komma Dit!!
      Hälsningar Monika

      Radera
  2. Hej! Ser att du haft ett par trevliga dagar tillsammans med andra vävare- Synd att vårt land är så avlångt och att avstånden blir så stora. Man vill ju vara med lite överallt. Tror inte min Smålandsresa blir av i sommar heller. Hade tänkt besöka lite släkt och goda vänner.
    Önskar dej en skön söndag.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  3. Hej Monika
    Tack för en mycket trevlig dag med bandvävning, vävprat och mys!
    Kram Eva-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bara säja Tack detsamma!:)
      kram Monika

      Radera
  4. Så intressant, då hade du många fina band med dig hem.
    Jag har en bandvävstol som jag köpt på loppis, men jag har aldrig vävt något i den. Jag fick prova på att väva band i skolan.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Väv i den!
      Jag fick väl inga direkta band med mig hem, jag var med som medhjälpare och gick mest runt o visade o kollade etc.
      Ock så fick jag liten sticklektion och vi delade med oss av tips etc.Det var en rolig o givande dag.
      Sätt i gång i bandvävstolen :)
      Kram Monika

      Radera
  5. En liten hälsning vill jag skicka till "Flingaland" och tacka för trevlig samvaro på bandvävningen. Det var en härlig dag!
    Kram Anna-Clara

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D.
      Jag ska framföra hälsning till "Flingaland" och din gamla vän.
      Ja, det var en mycket trevlig dag. Det så roligt att träffa nya människor med samma intresse.
      Hoppas vi träffas igen!
      Kram Monika.

      Radera
  6. Det hörs att du haft en rolig och givande helg! Jag har en liten bandvävstol som jag hittat på en loppis, men har aldrig provat den. Jag blir lite inspirerad att testa... men vet inte riktigt hur det funkar.
    Ha det fortsatt bra/ Irené

    SvaraRadera
  7. Vad roligt att se vad som hände på skolan när vi som går där annars hade sportlov. Förstår att ni hade en rolig helg./Katarina

    SvaraRadera