fredag 4 maj 2012

E-bom.

Jag har gjort en ny bekantskap.
Jag har fått en E-bom i min ägo. Den har legat och väntat.
Nu har E-bommen och vävstolen Ulla fattat tycke för varandra.

Jag fick en bra beskrivning hur man gör med E-bommen av Ingrid Thulin,Fjugesta, som jag träffade på RÅM i Ystad. Kanon!
Så nu ska jag berätta hur jag gjort, med hjälp av mina vävkompisar. Ingen av oss har arbetat med nån E-bom, så det var lite spännande att se hur det skulle funka.

 Här är e-bommen på  plats i urholkningen för bröstbommen, en lång käpp ligger i rullen och håller den på plats-runt fotbrädan över knäbommen och början på sträckbommen.


Teipremsan med trådarna läggs i en pappersremsa ihop med varpkäppen. Hål är gjorda för snörena.

Vi kom inte på hur vi skulle kunna sträcka varpen vid pådragningen, utan fick nöja oss med att det blir lagom och jämnt sträckt. Det gick riktigt bra.
Trådarna ligger jämnt och fint bredvid varandra.
 Visst ser det fint ut?
 Det var nog ingen dum tanke, det här med E-bom egentligen.
Man klarar att dra på själv och det har ju sina fördelar.

Men det hade varit bra att
veta trådantal och varplängd. Det fanns inga uppgifter på det. Vet inte om det funnits eller åkt bort.

Det var en ganska lång varp och det dök inte upp några problem.....
förrän......
jag närmade mig slutet.
Det fanns inget skäl!

Det enda som syntes var ett avtryck efter mattvarp som använts till skäl. Men det var helt borta.
Hm.

 Vi var 5 damer som diskuterade hur man bäst plockar ett skäl. M H:s förslag vann.
Eftersom slutändan satt fast med lite klister i rullen, satt trådarna i viss spänning, då måste det va lättast att räkna lang.


  Sagt och gjort.


Jag bestämde att det var 6 tr i lang.
Här har jag plockat första skälet. Sen hann jag inte mer i torsdagskväll.

Blir det inget barnbarn i helgen- vilket medför att jag ska vara barnvakt- kanske jag åker ner till vävstugan och plockar nästa skäl.

Hej så länge.
hälsningar Monika




6 kommentarer:

  1. Hej Monika!
    Det ser spännande ut med en E-bom, jag har aldrig sett det tidigare. Var varpen färdig på rullen isf var finns sådana att köpa?
    Bra att du har tagit så många foton, annars hade då jag inte begripit ett dugg hur det fungerar.
    Kram Eva-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva-Lena.
      Ja, varpen var klar på rullen i full bredd. Man slipper förskedningen alltså. Men jag tror inte sådana finns att köpa längre. Jag har sökt på internet om E-bom, men inte funnit nåt.
      Fortsättning följer...
      Kram.

      Radera
  2. Oj va spännande det ser ut, och jag önskar jag fick vara med, men går en trappa ner och dunkar på med min korgflätningsväv.

    Ha de bra

    SvaraRadera
  3. Men ska du ha ett barnbarn till nu? Kommer de varje månad till dej? Du fick väl ett i april?
    Har aldrig sett någon sådan bom. Men om trådarna ligger nåt så när i ordning går det nog ganska bra att räkna in langen.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha. Nej det är barnbarnet från april som inte kommit än!!!!! Vi väntar och väntar.
      Storebrodern, 6 år, sa till sin mamma idag: Jag har noll koll på bebisen, hur länge vill han va därinne?
      Vi instämmer alla i den undringen.
      :) Monika

      Radera
  4. Kul att läsa din beskrivning!
    Jag gjorde på samma sätt och uppfattade att det funnits en mattvarpstråd. Kan den ha försvunnit p.g.a. klistret?
    Vi plockade också trådarna, har inte kommit längre eftersom sjukdom o ledsamheter drabbade de inblandade i den lilla vävstugan.
    Men jag har en 16-åring som väntar på fortsättningen snart.
    Ingrid T.

    SvaraRadera