lördag 5 maj 2012

Har tänkt om....

Gick där hemma och tänkte..... och hade en meildiskussion med en vävinna, och med ens stod det klart.

Raskt ner till vävstugan på lördagsmorgonen för att se om jag tänkt rätt.
Det hade jag! :).

Helt sonika drog jag ut skälsprötet som jag plockat i. Lyfte ner slutrullen från sitt fäste i bröstbommen och drog på mer på varpbommen.

För- i slutet är trådarna fastsatta på en teipbit och de sitter fast bra och fint tätt ihop, men ändock en och en.



Därefter hängde jag upp solvkäppar och solv. Det går alldeles utmärkt att ta trådarna från teipen och solva.
Så detta blir en väv som jag varken varpat, förskedat och som inte har något skäl.

Förresten tror jag inte att det funnits något skäl på varpbommen över huvud taget. Hur skulle den kunnat försvinna. Avtrycken var nog bara märken efter teipkanten etc. 

Det är spännande och roligt när man får tänka till och inte alltid har svaren givna.

Det ska bli en daldräll är det tänkt. Ett tillfälle att antingen väva helt enfärgad eller göra randig och bli av med lite slattar;).

Men det är ca 2 000 tr och sommaren i antågande.......sommarstugan och vävstolen där väntar,
men nog sjutton var jag tvungen att börja ;).

I övrigt har mina fingrar bakat kladdkaka. Skulle göra dubbel sats... och räknade fel...så det blev 4 dubbel sats. Passar bra i efermiddag då en del barn och barnbarn kommer på besök.

I tvättmaskinen snurrar sunkiga solv.

Trevlig helg
hälsar Monika

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad du hinner med mycke!
    ha det gott Eva-Lena

    SvaraRadera
  2. Det är klart att när man kommer på något måste man ju prova om det är så. Ska bli kul att se din väv.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera