tisdag 3 juli 2012

Fler funderingar på matt-trasor.

 Tack för svar på mina funderingar. :)
 Men....
.....det är inte slut på undringarna.

Lisbeth påminde mig om det här med köpta trasor.

 Dom är ju hårdare och svårare att slå ihop.  Jag gjorde ju det felet med den förra, att jag blandade gamla och nya, så det ska jag inte göra mer. Men ändå- en matta med bara nya- som man knappt kan slå ihop?

Hur gör ni med dom?
Jag har sådana också, i en härlig vinröd färg--- tänk er en gåsögonmatta med svart varp!!!!
Ahhh-är så sugen!


Men...
Ska jag tvätta dom först? I maskin? I en tvättpåse?
Sådant behöver jag ha svar på. :)

Frågvisa Monika

4 kommentarer:

  1. Hej igen. Jag har nyss vävt en matta i gåsögon med nya trasor, det gick bra pga att det är lätt att väva i gåsögon, av någon anledning behöver man inte slå ihop så hårt för att det ska bli fint. Ett bra knep är att man inte ska kunna klämma ner fingrarna igenom mattan då är den tät och fin. Har ej testat att tvätta mattrasor före användning men om du gör härvor av dom och knyter om så kan man väl tvätta dom eller?
    mvh Lisbeth

    SvaraRadera
  2. Jag har inte provat att tvätta matttrasor själv. Men jag vet en som gjorde det. Det blev delvis väldigt trassligt. Jag skulle nog göra som Solvnotan föreslår med omknutna härvor, lägga i tvättpåse och sedan tvätta på ullprogrammet. Det är ju lite försiktigare i sin bearbetning av tvätten.

    Katarina

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag skulle handtvätta trasorna. Då ser du också om de fäller.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  4. Vilka goda råd man får här! Tack snälla ni.<3

    Jag tänker göra som Lisbeth säjer, tvätta - linda om i härvor lägga i påse. då ska väl överflödsfärg försvunnit oxå- behöver ju inte vara på det hårdaste programmet.
    Jag ska prova.
    <tack snälla ni som tar er tid. Varma tankar skickas till er.
    Kram Monika

    SvaraRadera