tisdag 3 juli 2012

Matt-trasor.

Matt-trasor kan man fundera en del på.
Nu i dagarna håller jag till i vår älskade sommarstuga. Jag har tagit med gamla lakan och också inhandlat i secondhand-affärer och nu river jag dom. Jag river dom.

Då kommer lite funderingar.
Vissa tyger går ju inte att riva, då gäller saxen, eller "skärmaskin" om man har nån....

Men som tex gamla lakan- dom går ju utmärkt att riva, det blir kanske lite mer spill, men attans så stor tidsskillnad och man sparar saxgreppet i handen.

Men hur gör DU?  och varför?

Vad talar  för och emot?










Jag hittade en söt duk på Hjulet i Mönsterås. Den gav ideér till en evt väv framöver med flera variationsmöjligheter. Den åkte genast på på köksbordet i stugan.


Det är randig varp och inslaget är i tuskaft och mönstret i panama- (tror jag)- orange och beige. och mellan mönstren ett inslag med samma färg som ränderna i varpen. Både varp och inslag i 22/2 eller bomg 8/2.


Jag vet att texten är suddig- men det är en blank brosch, så hur jag än gjorde blev det inte bra...
men det viktiga är budskapet:

                                   I MORGON SKA JAG SKÄRPA MIG!



Jag får väl se till att ha den på mig varje dag;)

Soliga varma sköna sommarhälsningar Monika.
(Men jag har inte badat än....)


5 kommentarer:

  1. Nej, gör inte det, skärpa dig alltså. Jag tycker du låter fin som du är. Så skönt det ser ut i din sommarstuga. Jag har väl inte så stor erfarenhet av mattrasor. När jag vävt mattor har jag köpt nya mattrasor, vilket inte är bra då man inte kan slå ihop det så hårt som man önskar. Jag har sett på nätet att man kan köpa trikåtrasor som ser fina ut, inbillar mig att dom ska gå lätt att slå ihop. Men snyggast är nog gamla trasor som man klippt. Ha en riktigt skön sommar, här i Skaraborg skiner solen idag. Kors i taket hälsar Lisbeth

    SvaraRadera
  2. Så mysigt och avkopplande det låter, där du sitter och river och funderar på mattrasor! Jag skär mina trasor med rullkniv och har en skärplatta under, finns att köpa i välsorterade tygaffärer. Det går jättebra, jag viker t.ex. lakan på längden i fyra lager och skär mot en linjal. Se'n syr jag ihop traslängderna lite snett och klipper rent, så gör jag men det finns säkert andra sätt också!
    Ha det fortsatt skönt vid din sommarstuga/ Irené

    SvaraRadera
  3. Hej jag gör så med mina exempelvis lakan, syr ihop dom på overloch-symaskinen, sizsaxaröver sömmen med tät trestegxizax, och klipper runt tunneln , då jag inte gillar hörnen på mina mattrasor. Mindre plagg i bomull klipper jag och rullar ihop och slår in i väven allt eftersom. Jag klipper bara trasor av bomull och lin, och använder aldrig trasor ur syntetiskt material.

    Jag tycker det är så härligt att sitta ute i solen och klippa mattrasor, och har som mål att börja batikfärja en del i framtiden för att få samma färgskala på mina mattrasor och jag längtar efter att få börja. Jag tycker att det är kul att väva mattor om jag har mycket inslagsmaterial att välja på.

    Ha en skön sommar i din stuga

    SvaraRadera
  4. Hej
    Jag skär mina trasor med en rullkniv på en skärmatta med hjälp av en speciallinjal, 2 cm breda skär jag lakansväv. Jag syr inte ihop dem eftersom jag väver med olika nyanser av tex. mellanblå för att få en "levande" effekt i ränderna. Jag väver med dubbla trasor en från var håll så kanterna blir snygga. Eftersom jag färgar in tygerna själv av helst gamla lakan så får jag många nyanser. Olika tjocklek eller olika slitna lakan tar åt sig färgen lite olika fastän jag färgar dem i samma färgbad.
    Ha det skönt nu när sommaren äntligen kom till vårt Småland.

    SvaraRadera
  5. Jag har tidigare vävt med nya trasor av mjukt bommulstyg som jag köpt färdigskurna och det har gått bra, huvudsaken är nog att man inte blandar,otvättade och tvättade mattrasor i samma matta! Men det låter som trasorna du beskriver är lite hårda i kvaliten? Om jag vore som du och hade bestämt mig för att väva en gåsögonmatta, skulle jag sätta upp en väv och prova först med trasorna som dom är, risken är nog att dom blir "fransiga" av tvätten. Det var bara lite av mina tankar, hoppas vi får höra vidare hur det går för dig/ Irené

    SvaraRadera