måndag 23 juli 2012

Framförhållning.

Jag har fått färdigskurna matt-trasor av en vävinna. Fina färger.
Men de är lite för styva.
Jag använde en del i museé-mattan - och hade lite svårt att slå till hårt nog.

Efter rådfrågning hit och dit har jag nu gjort så här.






 Efter bad i hett vatten en stund- blev det uthängning i solskenet.




Första omgången var mot lila hållet. Jag gillar den färgen.


Nästa omgång var mer roströd, den är också fin. Den fällde mer, så jag är lite röd om händerna.

Men kvalite´n på trasorna blev bättre - så det ska nog gå att väva mattor med dom.

Nu får man passa på att njuta och utnyttja den fina vädret vi har väntat på så länge.
Hoppas det stannar ett bra tag nu.

Hälsar Monika

2 kommentarer:

  1. Hej! Där ser du vad bra det är att tvätta mattrasorna innan vävning. Annars fäller mattorna sedan. Så blir de lite mjukare också.
    Regnigt och tråkigt väder har vi än. Har inte varit i vävstugan på en vecka nu. Har besök av ett vuxet barnbarn och i morron kommer en dotter ett par dagar.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  2. Det ser ju riktigt tjusigt och konstnärligt ut i din trädgård, så ser jag att du har sol också, den lyser med sin frånvaro här på Slätta i Skaraborg. Hoppas nu att det går bättre att väva med dina tvättade trasor. Jag tror minsann jag ska pröva detta själv och se om jag kan slå ihop trasorna hårdare. Vad bra det är med detta bloggande, man kan även chatta på facebook under "vävspolen" vilket jag gjort en del, ibland behöver man ju lite hjälp och goda idéer. mvh Lisbeth

    SvaraRadera