onsdag 25 januari 2012

Vackert vinterväder hos mig idag :)

Det är underbart vackert ute idag! Solen skiner på den vita snön, klarblå himmel. Det ligger vit fin snö på alla träd, hustak och gärdsgårdar. Jag blir riktigt poetisk ;)
Två pojkar har också kommit till mig, lite för hostiga för dagis och skola. De gick direkt upp till lekrummet och legot.
Jag har inte så mycket nytt att lägga in bilder på, men dock ett digert arkiv, så det blir något jag gjort för en tid sen.
 Den här duken fick min kära svägerska på en födelsedag. Vävd med dragutrustning.
 Den understa duken har jag behållit själv, men den lilla översta med blommorna fick min goa vän Sonja. Den är vävd med harnesk
Denna duken, med lite forntidsstuk, har jag också behållit själv.

Detta är min hemmabyggda pådragragningsknekt. Vävstolen står, så lämpligt, framför en liten passage mellan två rum,(som sällan används) o där har maken satt upp ett rör som jag slänger varpen över.(så slipper både han och barn hjälpa till med pådragningen och jag slipper böna och be ;). Går alldeles utmärkt.


 Så här vacker är det utanför mitt köksfönster idag.

Nu ska jag hjälpa till att bygga sjörövarskepp :)
Glada hälsningar monika

6 kommentarer:

  1. Hej Mormor
    Vi har fått så fint med snö, allt blir så ljust och vackert när snön kommer.
    Vi ska snart sätta oss o hundarna i bilen för en resa ner till Läckebydjursjukhus norr om Kalmar så idag blir det inte något vävt.
    Jag har köpt ett mönster av "tant Kofta" på en uppifrån o ner kofta och så har jag köpt in Drops Alpacka garn på rea, så det ska bli en kofta. Har du något mönster ? Ja vi får peppa varandra.
    Ha Det Gott

    SvaraRadera
  2. Hej själv. Då kommer du ju rätt nära mig- ska ni inte ta en avstickare? Det är inget allvarligt med hundarna hoppas jag?

    jag fick ett mönster på en upp o nerkofta på lasarettet ur en tidning, bad om en kopia-men tror du jag hittar den??!!.. får leta lite bättre...
    Jag tål ju inte ull!!! så jag får sticka i annat -men det går ju också bra.
    Jag är beredd med eftermiddagskaffe :)
    kram Monika

    SvaraRadera
  3. Hej Monica!
    Hoppas du fick till ett fint sjörövarskepp. Det är bra att ha ett arkiv att hämta bilder ur. Så fina dina dukar är och vilken lycka för dina vänner som får så fina presenter!!!
    Roligt att du också fått lite vinter nu. Men vi har alldels för kallt nu för att jag ska trivas.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  4. Monica, du väver fantastiskt fina vävar. Och tack för den utmärkta lösningen av ett ständigt problem – nu skall jag dra på varp med vävknekt i dörröppningen!

    SvaraRadera
  5. Visst är det fint med all snön, roligt att få lite snö i vinter.
    Vilka fina dukar du har vävt, helt otroligt. Den där pådragningsknekten var en smart idé, ibland är det jobbigt att behöva be om hjälp när det är dags för pådragning och ingen har tid att hjälpa till.
    Hoppas det gick bra med sjörövarskeppet.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. En sådan pådragningsknekt skulle jag behöva... problemet är alltid att få hjälp med pådragning!
    Den idén ska jag försöka ta efter. Tänk så mycket bra tips man kan få genom andra väverskors bloggar, tack för ut du delade med dig/ Kram Irené

    SvaraRadera